National schools in a multi-ethnic region (historical and sociological analysis on the example of the Astrakhan region)
Research Article
How to Cite
Ruban L.S. National schools in a multi-ethnic region (historical and sociological analysis on the example of the Astrakhan region). Science. Culture. Society. 2016. Vol. 22. No. 4. P. 5-21. (in Russ.).
Abstract
In article we show of development of the national schools in Astrakhan region in before soviet, soviet and post-soviet periods of the Russian history and realization of the state educational policy in context multi-ethnic population of the Russian Federation. Main question of the article is question about of the language for education in national schools in pole-ethnic region. Author describe about situation in education system with Russian language, when formal equality of the children of the different nationals in the schools has as result discrimination. For correction of these situation state use of the positive discrimination (with special conditions for non Russian children for receiving education in higher school). This positive discrimination has as result the negative discrimination of the alumnus of the national schools for receiving education in higher school.
Keywords:
national schools, Ilminsky system of the schools, Peoples Commissariat of the Enlightenment, Astrakhan Regional Extraordinary Commission for Struggle with Illiteracy, Department of the Enlightenment of Muslim Affairs
References
1. Астрахань: Справочная книга. — Сталинград, 1937. — 408 с.
2. Братское содружество народов (1922–1936 гг.). — Москва, 1964. 240 c.
3. Материалы Государственного архива Астраханской области. Фонд № 2265. Оп. № 1, д. № 13. С. 130.
4. Материалы партийного архива Астраханского обкома КПСС. Фонд № 325, оп. 1, ед. хр. 161, с. 105.
5. Нахимов И. И. Первые шаги советской школы в Астрахани // Блокнот агитатора. — Астрахань, 1967. — № 5–6 (март). — С. 1–4.
6. Трушин Н. А. 40 лет советской школы (1917–1957 гг.). Исторический очерк. — Астрахань: Волга, 1958. — 39 c.
7. Материалы Государственного архива Астраханской области. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Дело № 16, с. 295; № 27, с. 75; № 84, с. 166.
8. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 16. С. 46.
9. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 422. С. 134.
10. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 459. С. 142.
11. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 635. С. 51.
12. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 763. С. 14.
13. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 985. С. 2.
14. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1058. С. 3.
15. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1264. С. 13.
16. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1352. С. 2.
17. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1385. С. 35, 257.
18. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1648, № 1353. С. 5, 4.
19. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1895. С. 20.
20. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2061. С. 12, Д. № 483. С. 20–21.
21. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2309. С. 81.
22. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2364. С. 25, 79.
23. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2426, С. 17; 18, 23.
24. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2472. С. 254.
25. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2608. С. 18, 37, 49, 59, 127, 147.
26. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2813. С. 1.
27. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2920. С. 58, 76.
28. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 3212. С. 41, 50, 80.
29. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 3328. С. 2.
30. Как формировать толерантность в полиэтничных регионах / под ред. Л.С. Рубан. М.: Academia, 2012.
2. Братское содружество народов (1922–1936 гг.). — Москва, 1964. 240 c.
3. Материалы Государственного архива Астраханской области. Фонд № 2265. Оп. № 1, д. № 13. С. 130.
4. Материалы партийного архива Астраханского обкома КПСС. Фонд № 325, оп. 1, ед. хр. 161, с. 105.
5. Нахимов И. И. Первые шаги советской школы в Астрахани // Блокнот агитатора. — Астрахань, 1967. — № 5–6 (март). — С. 1–4.
6. Трушин Н. А. 40 лет советской школы (1917–1957 гг.). Исторический очерк. — Астрахань: Волга, 1958. — 39 c.
7. Материалы Государственного архива Астраханской области. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Дело № 16, с. 295; № 27, с. 75; № 84, с. 166.
8. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 16. С. 46.
9. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 422. С. 134.
10. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 459. С. 142.
11. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 635. С. 51.
12. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 763. С. 14.
13. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 985. С. 2.
14. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1058. С. 3.
15. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1264. С. 13.
16. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1352. С. 2.
17. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1385. С. 35, 257.
18. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1648, № 1353. С. 5, 4.
19. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 1895. С. 20.
20. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2061. С. 12, Д. № 483. С. 20–21.
21. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2309. С. 81.
22. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2364. С. 25, 79.
23. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2426, С. 17; 18, 23.
24. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2472. С. 254.
25. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2608. С. 18, 37, 49, 59, 127, 147.
26. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2813. С. 1.
27. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 2920. С. 58, 76.
28. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 3212. С. 41, 50, 80.
29. Фонд № 1362. Оп. № 1. — Д. № 3328. С. 2.
30. Как формировать толерантность в полиэтничных регионах / под ред. Л.С. Рубан. М.: Academia, 2012.
Citation Formats
Other cite formats:
APA
Ruban, L. S. (2016). National schools in a multi-ethnic region (historical and sociological analysis on the example of the Astrakhan region). Science. Culture. Society, 22(4), 5-21. Retrieved from https://journal-scs.ru/index.php/scs/article/view/423
Section
Research